درحال مشاهده: فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب - کشف "حقیقت" از طریق بررسی "واقعیت"


ادعونی
اهدای خون
موسسه محک
اهداء عضو

کشف "حقیقت" از طریق بررسی "واقعیت"

چهارشنبه 13 بهمن 1395
02:22
امیرحسین ستوده بیدختی امیرحسین ستوده بیدختی
 درس آمار در دانشگاه ماساچوست را استاد کامینسکی تدریس می کرد. ایشان در تشریح علل تولید این محدوده از علم، یعنی درس آمار، تذکر دادند که بشر همیشه با دو دنیا مواجه بوده: یکی دنیای "حقیقت" و دیگری دنیای "واقعیت". البته این دو با آن دو دنیایی که من بیشتر آشنا بودم یعنی دنیا و آخرت تفاوت داشت. از نگاه پروفسور کامینسکی دنیای حقیقت آن دنیایی بود که بر مؤلفه هایش سنن خداوند بود. اما دنیای واقعیت را سنن جاری بشر تشکیل می داد. بشر، به زعم آقای کامینسکی، با توسل به شیوه مطالعه و تحلیل سنن خود، که ناشی از تجربیاتش می باشد، و با تکرار آنها این امکان را می یابد که با روش های علمی به سنن خداوند، که همان حقایق زندگی هستند، پی ببرد و به اصطلاح آنها را کشف کند. خلاصه آنکه از دید ایشان دانش و علم آمار پلی است که دو دنیا را به هم متصل می کند، منتها جهت حرکت از منظر ایشان از دنیای واقعیات به طرف دنیای حقایق است.
فرض کنید که شما می خواهید ببینید که آیا فلان قاضی در نقطه ای از کشور در دادن حکم نسبت به مذهب اریب دارد، تعصب دارد یا نه؟ اینکه ایشان دارای تعصب هستند یا نه یک حقیقتی است که راه کشف آن را دانش آمار تأمین می کند. البته باید راجع به این گفتار احتیاط کرد چرا که نتیجه دانش آمار هم در چهارچوب فرضیات آن قابل قبول است. به هر حال شما با جمع کردن مجموعه ای از داده هایی که مربوط به احکام صادره از طرف قاضی مورد نظر می باشد و با تجزیه و تحلیل متقن آن داده ها می توانید با اطمینان مشخصی رأای به متعصب بودن یا نبودن قاضی بدهید. اما اگر خدای ناکرده بدون تجزیه و تحلیل متقن، که مورد تأیید گروهی از عالمان محدوده علمی دانش آمار است، رأیی صادر گردد، می توان ادعا کرد که هیچگونه مشخصه علمی ندارد و انگیزه صدور چنین حکمی مسلماً استخراج و استنتاج حقیقت نبوده است.

 مهندسی و مدیریت ساخت  (ICEMA)  Construction Engineering Management


از واجبات تجزیه و تحلیل داده ها و اِعمال تکنیک های آماری، یکسان بودن شرایط تحت مطالعه است. مثلاً فرض کنید که در سطح برنامه ای که از دو پروژه تشکیل شده است ما انتظار داریم که 5 درصد در ماه پیشرفت نشان دهیم. حسب اتفاق این عدد در دوره ای 2.9 درصد شده است و متوجه می شویم که پروژه اول با 40 درصد وزن در این برنامه 5 درصد پیشرفت داشته و پروژه دوم با 60 درصد وزن در این برنامه 1.5 درصد. اگر انگیزه ما یافتن مقصر عقب افتادگی برنامه باشد، آیا می توانیم بگوییم که مقصر پروژه دوم است؟ چرا که کمتر از پروژه اول پیشرفت داشته؟ آیا می توانیم بگوییم که پروژه اول بهتر از پروژه دوم کار کرده است؟ مسلماً از دید هر پروژه کاری، این مقایسه بی معناست، مقایسه سیب و پرتقال است! راه مقایسه و مسئولیت هر پروژه در عقب افتادگی برنامه بر اساس مقایسه عملکرد هر پروژه با برنامه همان پروژه میسر می گردد. با آمار بازی کردن بدون پشتوانه های علمی، جفا کردن به آمار است و زحماتی که تمامی اندیشمندان در طی قرون متوالی بر روی این محدوده از علوم کشیده اند. اگر می خواهیم حقایق را از دل واقعیات بر اساس داده ها استخراج کنیم، برای جلوگیری از انحراف، مانند هر ک ار علمی دیگر، باید اصول علم آمار را رعایت کنیم. البته می توان گفت که مقصود اصلاً علم و کار علمی نیست که دیگر در مقوله صحبت های ما نمی گنجد. 


نظرات

ادامه مطلب ادامه مطلب

فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب - کشف "حقیقت" از طریق بررسی "واقعیت"

جستجو

آمار

آخرین بروز رسانی :

آرشیو

فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب - کشف "حقیقت" از طریق بررسی "واقعیت",مقالات و مسائل آب و فاضلاب، محیط زیست
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به فرآیندهای تصفیه آب و فاضلاب است. |طراحی و توسعه:امیرحسین ستوده بیدختی|
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات